Print Friendly, PDF & Email

זה עתה החלטתם לשכור דירה למגורים בפעם הראשונה. הנכם נרגשים, בודקים דירות שונות, אולם, לא יודעים בדיוק מה לשאול ומה לברר. להלן, רשימה מומלצת של נושאים וסוגיות שעל השוכר לדעת בטרם חותם על חוזה השכירות.

  1. יש לוודא כי הנכס רשום על שם מי שטוען לבעלות עליו. ניתן לבצע בדיקה זו באמצעות הפקת נסח טאבו באתר האינטרנט של משרד המשפטים. לצורך כך, יש לקבל מבעל הנכס פרטים בדבר גוש/חלקה/תת חלקה של הנכס.
  2. אם לבעל הדירה יש מיופה כוח אשר מציג את הדירה והוא אשר עתיד לחתום על חוזה השכירות בשמו של בעל הדירה ומטעמו, יש לבקש את ייפוי הכוח הנוטריוני.
  3. מומלץ לברר אם יש תחבורה ציבורית נוחה באזור הנכס.
  4. יש לבדוק את מצבה הפיזי של הדירה, לרבות תקינות מערכת אינסטלציה וביוב, לחץ מים, מפסקי חשמל, תקינות מזגנים, תקינותם של מכשירי חשמל ותאורה.
  5. יש לברר גובה תשלומי מיסים חודשיים – כגון ארנונה ומים, דמי ועד בית.
  6. יש לבדוק אם השוכרים הקודמים של הדירה או בעל הדירה עצמו חייבים תשלומים כלשהם, ולוודא שמקבלים את הדירה נקייה מחובות.
  7. יש לברר אם בדירה מותקן דוד חשמל או דוד שמש או גז.
  8. מומלץ לבקר בדירה מספר פעמים בשעות היום (כך, למשל, ייתכן ויהיו רעשים שונים במהלך שעות היום).
  9. ככל והשוכר מחזיק ברשותו רכב יש לבדוק אם לנכס צמודה חניה פרטית. אם אין חנייה פרטית מומלץ לבדוק את מצב החנייה ברחוב ובסביבה.
  10. מומלץ לצלם ולתעד את הדירה בטרם הכניסה לדירה, על מנת שיהיה בידי השוכר תיעוד של מצבה בטרם נכנס לגור בה.
  11. אם מדובר בפתיחת עסק בבניין מגורים יש לוודא שיש היתר לשימוש חורג או רישיון נדרש מהרשות העירונית לצורך פתיחת העסק בבניין מגורים. כמו כן, מומלץ לוודא את גובה הארנונה לעסק, שכן ארנונה עסקית גבוהה מארנונה בגין נכס למגורים.
  12. מומלץ לדבר עם שכנים בבניין המשותף ולדלות מהם מידע לגבי המשכיר, ואם הבניין עתיד לעבור שיפוץ בקרוב, כגון תמ"א 38.
  13. יש לבקש את טיוטת חוזה כדי לעבור על החוזה בטרם חתימה עליו. יש לקרוא היטב את חוזה שכירות, ולשאול על כל סעיף שאינו ברור או מובן. במידת הצורך, רצוי ומומלץ להיעזר בעו"ד מומחה בתחום (מקרקעין).

 

האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני.