עדכוני פסיקה

עדכוני פסיקה

האם סעיף אריכות ימים בחשבון הבנק גובר על צוואה?

פסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה עסק באישה אשר הותירה אחריה צוואה שנערכה בפני עדים, במסגרתה חילקה בחלקים שווים בין אחותה ושני אחייניה את רכושה, אשר כלל דירה וכספים בחשבון בנק.

חודשים ספורים לאחר כתיבת הצוואה, המנוחה משכה כ- 240,000 ₪ מחשבון הבנק שבבעלותה הבלעדית, ופתחה באותו יום חשבון בנק חדש נוסף, על-שמה ועל-שם אחותה, אליו העבירה את הסך של 240,000 ₪ אשר נמשך, כאמור, מחשבונה הפרטי של המנוחה. אחותה של המנוחה לא הפקידה כספים בחשבון. במועד פתיחת החשבון חתמו המנוחה ואחותה על מסמכי פתיחת חשבון עם הבנק ובהם סעיף "אריכות ימים".

המנוחה לא עדכנה את צוואתה לאחר פתיחת חשבון הבנק החדש, ולאחר מותה נפתח הליך משפטי בין אחות המנוחה לאחיינים על אופן חלוקת הכספים.

המחלוקת בין ילדי המנוחה ואחות המנוחה נסובה בשאלה האם הכספים אשר הוחזקו בחשבון הבנק על שם המנוחה ואחותה הם חלק מעיזבון המנוחה או שמא יש להוציאם מן העיזבון ולקבוע כי הם שייכים לאחות המנוחה בלבד.

האחות טענה כי בפתיחת חשבון הבנק החדש והמשותף המנוחה התכוונה להוציא את הסך של 240,000 ₪ מעיזבונה, ולתת סכום זה כמתנה לאחות.

האחות תמכה טענתה זו בעובדה שבעת פתיחת החשבון, המנוחה חתמה על מסמכי בנק הכוללים סעיף "אריכות ימים", לפיו במות אחד השותפים בחשבון הבנק, רשאי השותף הנוסף לעשות בכספים המוחזקים בו ככל העולה על רוחו.

בנוסף, האחות הביאה לעדות את פקידת הבנק שטיפלה בפתיחת החשבון החדש עבור המנוחה, אשר העידה כי המנוחה הביעה בפניה את רצונה שלאחר מותה, אחותה בלבד היא זו שתקבל את הסך של 240,000 ₪ שבחשבון הבנק.

מאידך, המנוחה אמרה לפקידת הבנק שהיא לא רוצה לתקן את צוואתה ולכתוב זאת במפורש.

בית המשפט קבע, כי המנוחה החליטה להעניק את הכספים שבחשבון המשותף לאחותה לאחר פטירתה. אולם, אדם יכול לצוות את אשר ייעשה ברכושו לאחר מותו במסגרת צוואה בלבד.

בענייננו, נוכח העובדה שהמנוחה ערכה צוואה ובחרה שלא לתקן את הוראותיה לאחר פתיחת חשבון הבנק המשותף, הרי שמדובר בהענקה לאחר פטירה שלא בדרך הקבועה בדין, דהיינו לא באמצעות צוואה, ולכן היא חסרת תוקף.

יתר על כן, בית המשפט העליון הכריע בעבר וקבע כי סעיף אריכות הימים אינו מהווה תחליף לצוואה, כלומר אינו יכול להעניק זכות ירושה לשותף אחד לגבי חלקו של השותף האחר בחשבון.

התוצאה היא שעל אף שהוכח כי המנוחה רצתה שאחותה היא זו שתקבל סך של 240,000 שקל מכספיה, ורק היתרה תחולק בין היורשים בחלקים שווים, בית המשפט קבע כי הכספים שהוחזקו בחשבון הבנק המשותף של המנוחה ואחותה לפני פטירת המנוחה שייכים לעיזבונה, וככל שאחות המנוחה משכה אותם או כל חלק מהם לאחר פטירת המנוחה, עליה להשיבם לקופת העיזבון ולחלוק אותם עם אחייניה.

תמש (ק"ג) 30162-12-16 פלוני נ' אלמונית (פורסם בנבו, 23.6.2019).

האם יש לשלם דמי תיווך חרף העובדה שלא נחתם הסכם תיווך?

לאחרונה הוגשה תביעה קטנה לתשלום סך של 21,305 ₪, אשר עילתה הפרת התחייבות לתשלום דמי תיווך. במקרה דנא לא נחתם בין הצדדים הסכם תיווך בכתב כנדרש בחוק המתווכים במקרקעין, תשנ"ו – 1996. השאלות אשר עלו לדיון הן שתיים: האם התובע היה הגורם היעיל שהביא להתקשרות הנתבע עם צד שלישי בחוזה לשכירת נכס מקרקעין; והשנייה, האם בנסיבות העניין, ניתן לסטות מדרישת הכתב הצורנית הקבועה בחוק המתווכים ולקבוע, מכוח עקרון תום הלב, כי השתכלל הסכם תיווך מחייב בין הצדדים, אשר הופר בידי הנתבע.

בפרשה שלפנינו, התובע הינו מתווך מוסמך במקרקעין, ואילו הנתבע הינו תושב ואזרח צרפת, אשר הגיע לישראל בכדי להצטרף לקבוצת הכדורגל מכבי פתח תקווה כשחקן מקצועי.

בחודש אוקטובר 2018 פנה הנתבע אל התובע, באמצעות חבר מקבוצת הכדורגל מכבי פתח תקווה, על מנת לאתר עבורו נכס למגורים בשכירות. לאחר שהנתבע מסר פרטים על גודל הנכס וגובה דמי השכירות החודשיים החל התובע בחיפוש נכס עבור הנתבע.

במהלך החיפושים למציאת הנכס, כאשר התבקש הנתבע לחתום על טופס שירותי תיווך, התחמק הנתבע ואמר שיחתום בהמשך ואין מה לדאוג, שכן יש לו תקציב מתאים לכך מקבוצת הכדורגל.

לאחר מספר מפגשים וניהול משא ומתן בין הנתבע (בסיוע התובע) ומשרד התיווך מטעם בעל הנכס, נחתם חוזה שכירות בין הצדדים באשר לנכס בתל אביב. אולם, חרף פניות חוזרות ונשנות, סירב הנתבע לשלם לתובע את עמלת התיווך, ומכאן התביעה.

הנתבע טוען כי התובע לא זכאי לקבל ממנו דמי תיווך. לטענתו, סירובו לחתום על טופס שירותי התיווך מלמד כי לא הסכים לקבל שירותי תיווך מהתובע והצדדים נעדרי כל יריבות. הנתבע מוסיף וטוען, כי הינו עובד זר, אשר לא דובר את שפת המקום והחוק המקומי אינו ברור לו. לכן, גם לו היה נחתם טופס שירותי התיווך, אשר אינו בשפתו, הוא נעדר כל תוקף חוקי.

על מנת שמתווך יהיה זכאי לתשלום דמי תיווך עליו לעמוד בתנאים מצטברים שנקבעו בחוק המתווכים ובתקנות המתווכים במקרקעין (פרטי הזמנה בכתב), תשנ"ז- 1997:

1. המתווך היה בעל רישיון תקף לפי חוק המתווכים.
2. המתווך היה הגורם היעיל שהביא להתקשרות הצדדים בהסכם מחייב.
3. הלקוח חתם על הזמנה בכתב לביצוע פעולת תיווך במקרקעין (סעיף 9א לחוק המתווכים).

בענייננו, אין מחלוקת כי התנאי הראשון התקיים. התובע הינו מתווך בעל רישיון תיווך תקף. המחלוקת נסבה על התמלאות שני התנאים המצטברים הנוספים הקבועים בחוק המתווכים לביסוס הזכאות לקבלת דמי תיווך. דהיינו, היות התובע הגורם היעיל שהביא להתקשרות הנתבע וצד ג' בהסכם שכירות מחייב, וקיומו של הסכם תיווך בכתב חתום על ידי הנתבע בו כלולים פרטים מהותיים לגבי העסקה.

במסגרת תביעה זו התובע הוכיח כי היה הגורם היעיל שהביא להתקשרות הנתבע ובעל הנכס בהסכם שכירות מחייב ביחס לנכס המושכר. במקרה זה הוכח כי הנתבע הגיע לבעלי הנכס בתל אביב בעזרת התובע. ראשית, המתווך של בעל הנכס אישר זאת. שנית, בהתכתבויות הוואטסאפ המתפרשות על פני תקופה בת כחודשיים ימים, נראה בבירור כי התובע הוא זה שקישר בין הנתבע לבין מתווך בעל הנכס. שלישית, בית המשפט קיבל את עדותו של התובע לפיה הוא ליווה את הנתבע למפגשי המשא ומתן מול בעל הנכס, עד לחתימת חוזה השכירות ביניהם. רביעית, הנתבע עצמו אישר בעדותו כי התובע הוא זה שמסר לו את מספר הטלפון של משרד התיווך מטעם בעל הנכס. חמישית, הנתבע לא הביא למתן עדות את נציגי משרד התיווך של בעל הנכס, על מנת שיתמכו בטענתו, כי התובע לא היה הגורם היעיל שהביא, ביחד עמם, להתקשרות הנתבע ובעל הנכס בהסכם שכירות מחייב.

בית המשפט בחן את התקיימותו של התנאי המצטבר השלישי הקבוע בחוק המתווכים. קריאת סעיף 9(א) לחוק המתווכים באופן דווקני הייתה יכולה להוביל למסקנה לפיה אין התובע זכאי לקבל דמי תיווך במקרה זה, מאחר והנתבע לא חתם על הסכם תיווך. ולא היא.

בע"א 3384/16 מזרחי נ' מרקוביץ (פורסם בנבו, 5.7.2018) נפסק, כי כאשר קיים חוזה תיווך בכתב שחסרים בו פרטים, יש לאמץ בזהירות הראויה את הגישה המאפשרת הגמשה של דרישת הכתב במקרים מסוימים, ובהתאם לכך השלמה של פרטים חסרים. כזה הוא המצב בענייננו.

הנתבע מבקש להיתלות בחוסר תום לב, בהיעדר החתימה שלו על טופס שירותי תיווך ולכך אין להסכים. עיון בטופס שירותי תיווך ובהתכתבויות הוואטסאפ המרובות בין התובע לבין הנתבע, המתפרשות על פני תקופה בת כחודשיים ימים, הביאה את בית המשפט לקבוע כי השתכלל חוזה תיווך תקף בכתב בין הצדדים, אף שזה נעדר חתימה של הנתבע. ניכר מקריאת ההתכתבויות בין הצדדים כי הנתבע הסתייע בשירותי התובע לשלם השלמת עסקת השכירות, אולם לא חתם על טופס שירותי תיווך בכדי להתחמק מתשלום דמי התיווך.

בית המשפט קבע כי הנתבע הבין היטב את מחויבותו לשלם את דמי התיווך ונראה כי הנתבע ניצל בהתנהגותו את כל הכרוך מקבלת היתרונות של ההסכם עם התובע ואז בחר לא לשלם.

בכל ההתכתבויות חוזר ומבטיח הנתבע לתובע כי ברגע שהכל יהיה מסודר בדירה ששכר, התובע יקבל את דמי התיווך. בנסיבות אלה, עמידה דווקנית על דרישת הכתב תהיה נוגדת את עקרון תום הלב. תשלום דמי התיווך היה ידוע לנתבע בבירור.

יצוין, כי גם טענת הנתבע כי טופס שירותי התיווך נכתב בשפה זרה לו, הופרכה לחלוטין. טופס דמי התיווך נכתב בשפה האנגלית, שפה השגורה היטב בפי הנתבע. בהינתן כל אלה, קבע בית המשפט כי קמה זכאותו של התובע על פי חוק המתווכים לקבלת דמי תיווך.

בטופס שירותי תיווך צוין כי גובה דמי השכירות יעמוד על חודש דמי שכירות בתוספת מע"מ (16,500 ₪ + מע"מ). אולם מקריאת ההתכתבויות בין הצדדים, המהווים חלק בלתי נפרד מהסכם התיווך בכתב, עולה כי ההסכמה בין הצדדים הייתה לתשלום דמי תיווך בשיעור מחצית דמי שכירות חודשיים בתוספת מע"מ. לאור האמור, בית המשפט חייב את הנתבע לשלם לתובע דמי תיווך בשיעור של 50% משכירות חודשית בתוספת מע"מ, ודהיינו סך של 9,652 ₪, ובתשלום הוצאות משפט של התובע בסך של 800 ₪.

תק (ת"א) 42043-12-18 אליאור חזן נ' חביב חביבו (פורסם בנבו, 8.5.2019).

קבלת שיחות טלפונית מטרידות מצד נציגי מכירות – חרף דרישת הלקוח להפסיקן – מהווה עוולה אזרחית מכוח חוק הגנת הפרטיות וחוק הגנת הצרכן

בבית משפט לתביעות קטנות בראשון לציון הוגשה תביעה שעניינה קבלת פיצוי כספי בסך 7,500 ₪ בגין קבלת שיחות טלפוניות מטרידות מנציגי הנתבעת.

התובע טען כי היה לקוח של הנתבעת לפני למעלה מ-9 שנים. משנת 2011 החל התובע לקבל שיחות מכירה מטרידות מנציגי הנתבעת למרות בקשותיו המפורשות מהנתבעת לחדול מלהתקשר אליו, הן בעל-פה והן בכתב, וזאת תוך הפרה של חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981 ושל חוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981. התביעה התמקדה בחמש שיחות עם נציגי הנתבעת שבוצעו בשנים 2015 עד 2018, שהוקלטו ותומללו על ידי התובע.

הנתבעת טענה כי דין התביעה להידחות שכן מדובר בתביעה חסרת תום לב בניסיון להוציא מהנתבעת כספים שלא כדין. מדובר רק בחמש שיחות על פני תקופה של ארבע שנים, שיחה אחת בכל אחת מהשנים 2015 עד 2017 ושתי שיחות בשנת 2018, כך שאין בשיחות אלו משום פגיעה בפרטיות. בנוסף, אין מדובר בשיגור דבר פרסומת כמשמעו בסעיף 30א(י) לחוק התקשורת היות ושיחת טלפון אנושית לא נכללה בחוק התקשורת.

עוד טענה הנתבעת להיעדר יריבות, שכן ייתכן שהשיחות בוצעו על ידי משווקים עצמאיים שמבצעים פניות ללקוחות פוטנציאליים. לטענתה, ככל שיתברר שאותן שיחות בוצעו על ידם, הרי שמדובר בגוף בעל אישיות משפטית נפרדת ותובענה זו הייתה צריכה להיות מוגשת כנגד אותם משווקים, וזאת גם לאור נהלי הנתבעת שהורתה למשווקים להיעתר לבקשת לקוח להימנע מליזום התקשרות אליו. לחלופין, ככל שייקבע שהתקיימו יחסי שולח שלוח, הרי שלטענת הנתבעת מדובר בפעולה בחריגה מהרשאה ולכן אין לחייב את הנתבעת בגינה.

בית המשפט הורה על קבלת התביעה באופן חלקי.

חוק הגנת הפרטיות אוסר על פגיעה בפרטיותו של אדם. סעיף 2(1) לחוק הגנת הפרטיות קובע כי פגיעה בפרטיות היא, בין היתר: "בילוש או התחקות אחרי אדם, העלולים להטרידו, או הטרדה אחרת". בנוסף, פניות חוזרות ונשנות לצרכן במטרה לעניין אותו בהתקשרות עם עוסק, למרות שאותו צרכן הביע באורח מפורש את רצונו כי העוסק יימנע מלפנות אליו, מהווה הפרה של סעיף 3(ב)(4) לחוק הגנת הצרכן אשר כותרתו "איסור השפעה בלתי הוגנת".

התובע הצליח להוכיח קיומן של פניות לא מעטות מטעם הנתבעת, גם אם אלו התפרשו על תקופה של מספר שנים, שכן חמש שיחות הוקלטו על ידי התובע. בשיחות המוקלטות חזר התובע, פעם אחר פעם, על האמירה המפורשת שלפיה הנתבעת מתבקשת להפסיק להתקשר אליו שכן השיחות מטרידות אותו, וכי אין לו כל צורך בהתקשרות עם הנתבעת הואיל והוא מקבל שירותי תקשורת ממקום עבודתו. בכל פעם הבטיחו נציגי הנתבעת שפרטיו יוסרו ממאגר המידע של הנתבעת לבקשתו, על מנת להפסיק להטרידו, אולם השיחות הטלפוניות המשיכו.

בית המשפט הגיע למסקנה כי עסקינן בשיחות מיותרות ומכבידות שבוצעו לטלפון הנייד של התובע, המטרידות את התובע במהלך עיסוקיו הרגיל בניגוד לרצונו.

בית המשפט קבע כי האמור לעיל עונה על ההגדרה של פגיעה בפרטיות, ובהקשר זה הפנה לדברי בית המשפט בת"ק 22635-12-14 אלעד אורי נ' מדריך המקצוענים בע"מ (פורסם בנבו, יום 17.2.15):

"אך מובן הוא, כי לא כל פניית "טלמרקטינג", מחברה המספקת שירות זה או אחר, לנמען שלו היא מבקשת לספק את השירות, עולה כדי פגיעה בפרטיות או הטרדה האסורות בחוק. ואולם, פניות טלפוניות, חוזרות ונשנות, מטעם הספק, לנמען שלו מוצע השירות, כאשר אותו נמען מציין, פעם אחר פעם, בפני הפונים אליו, כי הדבר גורם לו לטרדה, ומבקש להפסיק זאת, כפי שארע במקרה הנוכחי, עולות כדי פגיעה בפרטיות והטרדה כאמור".

חוק הגנת הפרטיות מסמיך את בית המשפט לפסוק פיצוי ללא הוכחת נזק בגין הפרת החוק בסך של עד 50,000 ₪ ככל שאכן הוכחה קיומה של הטרדה, ואילו חוק הגנת הצרכן מאפשר לתובע לקבל לפיצוי בגין הפסד הנוחות שנגרם לו.

בפסיקה נקבע לא אחת כי על מנת להוכיח את יסודות העילה לפי חוק הגנת הפרטיות די בכך שהתובע ינסה להקטין את נזקיו על ידי בקשתו להיות מוסר ממאגרי המידע של הנתבעת, וכי חרף ניסיונות אלה לא עלה בידיו להפסיק או למזער את הנזק.

במקרה זה התובע הוכיח את הנדרש בפסיקה באמצעות השיחות המוקלטות.

בית המשפט לא שוכנע שהנתבעת עשתה כל שביכולתה כדי למנוע את השיחות האמורות, וקבע שהנתבעת לא פעלה להסרתו של התובע ממאגר המידע שלה חרף בקשותיו לעשות כן.

מכיוון ואין מחלוקת שמי שהתקשר לתובע היו נציגים של הנתבעת, בית המשפט דחה את טענת הנתבעת שלפיה מדובר במשווקים חיצוניים שאין לנתבעת שליטה עליהם. ראשית, הטענה נטענה בעלמא וללא כל פירוט. לא נטען מיהם אותם משווקים שפנו לתובע. שנית, הנתבעת היא זו שמעבירה את פרטי הצרכנים למשווקים והיא זו שביכולתה למנוע מהמשווקים ליצור קשר עם צרכן המבקש להימנע בכך. הנתבעת יכולה לברר אילו משווקים פנו לתובע ולקנוס אותם, ככל שאכן התובע היה באותה רשימה של אנשים שאין לפנות אליהם, דבר שלא הוכח. לפיכך, נדחתה גם הטענה לפעולה בחריגה מהרשאה, משלא הוכח כי המשווקים לא הורשו להתקשר לתובע וכי נתוניו של התובע מופיעים ברשימה של צרכנים שאין לפנות אליהם.

באשר לסכום הפיצוי, חוק הגנת הפרטיות לא מפרט שיקולים מנחים באשר לאופן קביעת הפיצוי אלא רק קובע את גובה הפיצוי המקסימלי שניתן לפסוק לתובע ללא הוכחת הנזק, במידה ותוכח ההטרדה.

במקרה זה, מדובר בטענה לעשרות שיחות טלפוניות במשך תקופה של שמונה שנים, כאשר חמש שיחות שבוצעו בין השנים 2015 ועד 2018 תועדו על ידי התובע. בהינתן תקופת ההתיישנות של תביעה אזרחית הקבועה בחוק הגנת הפרטיות, בית המשפט פסק לתובע פיצוי כספי בגין שלוש שיחות מתעודות במהלך השנים 2017 ו-2018 בסך של 3,000 ₪ בתוספת הוצאות משפט בסך 750 ₪.

תק (ראשל"צ) 1708-02-19 ליאור זילברמן נ' פלאפון תקשורת בע"מ (פורסם בנבו, 12.6.2019)

האם הטלת עיקול שלא כדין על חשבון בנק מהווה לשון הרע?

בבית משפט שלום הוגשה תביעה על סך 50,000 ₪ נגד המוסד לביטוח לאומי (להלן:"המל"ל") בטענה כי המל"ל הטיל עיקול על חשבונו של התובע, בניגוד לדין.

בחודש מרץ 2016 הגיש התובע תביעה לבית הדין האזורי לעבודה נגד המל"ל בעקבות דרישת תשלום ששלח המל"ל לתובע, שבמסגרתה נדרש התובע לשלם למל"ל דמי ביטוח עבור שנים 2012, 2014 ו- 2015. בית הדין דחה את התביעה. התובע הגיש ערעור על פסק הדין לבית הדין הארצי לעבודה.

לאחר הגשת הערעור, פנה התובע למל"ל, באמצעות בא כוחו, במכתב שבמסגרתו ציין כי הוגש ערעור, כי חיובי הקנסות והריביות שנויים במחלוקת, ולפיכך מן הראוי להקפיא את הליכי הגבייה עד להכרעה בערעור. למכתב זה השיב המל"ל כי "אכן בוצעה הקפאת הליכי גבייה עבור החוב".

בהמשך, חרף ההודעה בדבר הקפאת ההליכים, ובטרם הכרעה בערעור, נשלחו לתובע מספר דרישות תשלום נוספות, מהן התעלם התובע, שכן סבר, לדבריו, כי מדובר בפניות "אוטומטיות", שאליהן הוא אינו נדרש להתייחס, לאחר שהודע לו כי הליכי הגבייה הוקפאו עד להכרעה בערעור. יצוין, כי באחת מדרישות התשלום צוין כי אם לא ישולם מיד הסכום הנדרש, ינקטו הליכים בהתאם לפקודת המיסים (גבייה), הכוללים, בין היתר, הטלת עיקולים.

בחודש יולי 2017 חרף הודעתו האמורה בדבר הקפאת הליכי הגבייה, הטיל המל"ל עיקול על חשבון העו"ש של התובע. התובע פנה בעניין זה לבית הדין הארצי לעבודה, והעיקול בוטל, בהסכמת המל"ל, עד לדיון בערעור.

בסופו של יום ניתן פסק דין בערעור, שלפיו חזר בו המערער מהערעור. לאחר מתן פסק הדין, הגיע התובע להסדר עם הנתבע בדבר תשלום חובו בהפחתת הקנסות ושילם את החוב.

טענתו הבסיסית של התובע היא כי לאחר שהסכים המל"ל להקפיא את הליכי הגבייה עד להכרעה בערעור, הוא סבר, כי הליכי הגבייה אכן יוקפאו, וכי המל"ל, לכל הפחות, יידע אותו זמן מספיק מראש, ככל שיחליט לחדשם בטרם הכרעה בערעור. לטענתו, משלא פעל המל"ל כאמור, חידש את הליכי הגבייה, והטיל עיקול על חשבונו, הרי שהוא זכאי לפיצוי, מכוח הוראות חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965.

מנגד, טוען המל"ל כי התובע התעלם מההודעות רבות בדבר קיומו של חוב שהמשיכו להישלח אליו לאחר הודעת ההקפאה לרבות הודעה לפי פקודת המיסים (גבייה), אשר התייחסה מפורשות לאפשרות של הטלת עיקול ככל שלא ישולם החוב. בנסיבות אלה, לטענת המל"ל, התובע הוא שפעל בחוסר תום לב, והתרשל, ולכל הפחות, יש לייחס לו אשם תורם מכריע בנוגע להטלת העיקול.

המל"ל טען גם שעומדות לו ההגנות הקבועות לחוק איסור לשון הרע, וכי התובע, שלא היה מועסק מרבית התקופה, לא הראה כי נגרם לו נזק כתוצאה מהעיקול. נוכח האומר, ביקש המל"ל להורות על דחיית התביעה.

בית המשפט הגיע למסקנה כי דין התביעה להתקבל, אך כי סך הפיצוי שיש לפסוק לטובת התובע, נמוך משמעותית מזה שנתבקש על ידו.

בית המשפט קיבל את טענתו של התובע, כי משהשיב המל"ל לבקשתו להקפאת הליכי הגבייה עד להכרעה בערעור, כי הליכי הגבייה אכן הוקפאו, לא היה מקום, לאחר מכן, להטיל עיקול על חשבונו, בטרם הוכרע הערעור.

דרישת התובע הייתה להקפיא את הליכי הגבייה מושא דרישת התשלום האחרונה שנשלחה לתובע, עד להכרעה בערעור. בתגובה לדרישה זו נמסר לתובע כי הליכי הגבייה אכן הוקפאו. הבנה סבירה של תשובה זו, היא כי ההליכים מושא דרישת התשלום אכן הוקפאו עד להכרעה בערעור כפי שנתבקש על ידו.

המל"ל, חרף האמור, הקפיא את הליכי הגבייה לתקופה של שלושה חודשים בלבד, דבר שלא קיבל כל ביטוי במכתב האמור שנשלח לתובע, ובהמשך, נקט בהליכי גבייה כלפי התובע, והטיל עיקול על חשבון הבנק של התובע, בטרם הכרעה בערעור.

בית המשפט קבע, כי משהסכים המל"ל לדרישת התובע להקפאת הליכים עד להכרעה בערעור (או שלח מכתב לתובע שהבנה סבירה שלו מלמדת על הסכמה מעין זו), לא היה רשאי המל"ל לנקוט בהליכי גבייה לגביית החוב שהוקפא, מבלי שהתריע מפורשות בפני התובע, כי תמה תקופת ההקפאה.

השאלה, האם נקיטת הליכי הוצאה לפועל, ובפרט הטלת עיקול, בניגוד לדין, על חשבונו של חייב, הם בגדר פרסום לשון הרע כמשמעותו בחוק לשון הרע, הושארה בצריך עיון בפסיקת בית המשפט העליון (רע"א 5255/11 עיריית הרצליה נ' כרם (פורסם בנבו, 11.06.2013)).

עם זאת, בפסקי דין לא מעטים של בתי המשפט המחוזיים ובתי משפט השלום, נקבע, כי אכן כך הדבר. פסיקה זו אמנם התייחסה, בחלקה, להטלת עיקולים שלא כדין על חשבונותיהם של עורכי דין, ואולם, במספר פסקי דין יושמה קביעה זו גם לגבי "חייבים" שאינם עורכי דין.

בענייננו, קבע בית המשפט כי הטלת עיקול שלא כדין על נכסיו של חייב היא בגדר פרסום לשון הרע.

המל"ל טען, כי גם אם מדובר ב"לשון הרע", הרי שעומדות לו מספר הגנות. בית המשפט דחה טענה זו. אשר להגנות לפי סעיפים 15(2) ו-13(9) לחוק לשון הרע (פרסומים שהוטלה על המל"ל חובה לבצעם), קבע בית המשפט כי לא הוטלה על המל"ל חובה לפעול כפי שפעל. המל"ל אינו רשאי, ואינו חייב, לפעול לגביית חובות לעניין חובות שנענה לדרישה להקפיא את גבייתם, מבלי שמסר לחייב הודעה מתאימה שלפיה תמה ההקפאה.

בית המשפט דחה גם את טענת המל"ל שלפיה הואיל והתובע לא היה מועסק במשך רוב התקופה הרלוונטית, הוא אינו זכאי לפיצוי, וזאת הואיל והעיקול לא פגע ב"משלח ידו" או ב"משרתו". ראשית, התובע היה מועסק לכל הפחות חלק מהתקופה, והטלת עיקול על חשבון הבנק של אדם עלולה לפגוע במשלח ידו גם מקום בו הוא אינו מועסק במועד הטלת העיקול; שנית, הטלת עיקול שלא כדין על חשבון הבנק של אדם באה גם בגדרי סעיף 1(1) לחוק איסור לשון הרע; שלישית, המדובר בפוטנציאל פגיעה, המתקיים, כפי שנקבע במספר פסקי דין מקום בו מוטל עיקול על חשבון הבנק של אדם, ואין צורך בהוכחות פגיעה בפועל.

עם זאת, בית המשפט קבע כי יש לפסוק פיצוי לטובת התובע הוא "על הצד הנמוך".

ראשית, לתובע נשלחו מספר דרישות תשלום, לאחר הודעת ההקפאה. בנוסף, לדרישות האמורות, נשלחה לתובע התראה לפי פקודת המיסים (גבייה), אשר התייחסה באופן קונקרטי לאפשרות של הטלת עיקול על חשבונו, באם לא יסדיר את חובו. בחירת התובע להתעלם מפניות אלה, תוך שהוא ממשיך להסתמך על הודעת ההקפאה, יש בה כדי לקבוע כי גם לתובע אשם תורם במצב שנוצר לאחר מכן.

שנית, אין דינה של עוגמת הנפש והפגיעה בשם הטוב הנגרמות ל"חייב" מקום בו מוטל עיקול על חשבונו מבלי שהוא חייב כספים כלל או בגין חוב שכולו במחלוקת, כדין עוגמת הנפש והפגיעה בשמו הטוב של חייב, הנגרמות כתוצאה מעיקול המיועד לגבות סכום שברובו אינו שנוי במחלוקת.

לא זו אף זו, חלק מהחוב שבגינו הוטל העיקול נוצר לאחר המועד שבו הודיע המל"ל לתובע על הסכמתו להקפיא את הליכי הגבייה (כך, כלל החוב גם חוב בגין תקופה המשויכת לשנת 2017). הבנה סבירה של הסכמת המל"ל להקפאת הליכי הגבייה, היא כזאת, שלפיה ההקפאה אינה מתייחסת להליכים לגביית חובות שייווצרו לאחר מכתב ההקפאה. מכאן שבגין חלק מהחוב שבגינו הוטל העיקול, אכן ניתן היה להטיל עיקול כדין, חרף ההסכמה על הקפאת הליכי הגבייה. בכך אמנם אין כדי להכשיר הטלת עיקול על מלוא סכום החוב. עם זאת, יש בכך כדי לנגוס משמעותית בסכום הפיצוי שלו זכאי התובע בגין הטלת העיקול.

סיכומו של דבר, בית המשפט קבע כי התובע זכאי לפיצוי בגין הטלת העיקול בניגוד להתחייבות שלא לעשות כן, על סך של 2,000 ₪, וכן הוצאות משפט בסך 1,250 ש"ח ושכר טרחת עורך דין בסך של 1,000 ₪.

תאמ (י-ם) 59437-09-17 ורך נ' לאומי (פורסם בנבו, 15.7.2019).

במצב בו הוגשה בקשה למינוי אפוטרופוס למי שחתם על ייפוי כוח מתמשך – כוחו של מה יגבר?

בחודש נובמבר 2018 ניתן צו על ידי בית המשפט לענייני משפחה, ולפיו מונו בניו של מר א' כאפוטרופוסים לגוף ולרכוש לאביהם.

למחרת הגיש ב"כ האפוטרופוס הכללי הודעה לבית המשפט ולפיה מר א' חתם על ייפוי כוח מתמשך שהופקד בחודש יוני 2018 ולפיו מונו שניים מהמבקשים כמיופה כוח מתמשכים עבור מר א', הן לענייני גוף, הן לענייני רכוש ועניינים אישיים.
למרות הגשת הודעה זו, לא ניתנה החלטה אחרת על ידי בית המשפט.
בהמשך הטיפול בתיק הוגשה בקשה מטעם מר א' באמצעות בא כוחו לבטל את המינוי בהיותו צלול וכשיר וכאשר לטענתו אין כל צורך במינוי האמור. בית המשפט דחה את הבקשה.

בניו של מר א' הגישו בקשת רשות ערעור על החלטה שניתנה בבית משפט לענייני משפחה, ולפיה נדחתה הבקשה שהגיש הקשיש לביטול צו מינוי אפוטרופוס.
בית המשפט המחוזי קיבל את בקשת הערעור, ניתנה רשות ערעור והערעור התקבל. בית המשפט קבע כי הבקשה למינוי אפוטרופוס לגופו ולרכושו של הקשיש הוגשה בדרך לא נכונה ושגויה. המבקשים ידעו שאביהם חתם על ייפוי כוח מתמשך, ולפיכך היו צריכים להגיש בקשה להפעלת ייפוי הכוח המתמשך בצירוף חוות דעת ערוכה כדין.

התיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מספר 18) קובע כי יש להימנע ממינוי אפוטרופוס כאשר הופקד ייפוי כוח מתמשך. אם הוגשה בקשה למינוי אפוטרופוס, והופקד ייפוי כוח מתמשך – ייפוי הכוח גובר.
על בית משפט שהוגשה לו בקשה למנות לאדם אפוטרופוס, להעביר את הבקשה לתגובת האפוטרופוס הכללי. האפוטרופוס הכללי יבדוק ויודיע לבית המשפט אם אותו אדם הפקיד ייפוי כוח מתמשך המתייחס לאותם עניינים שלשמם התבקש בית המשפט למנות לו אפוטרופוס.

לפיכך, טעו המבקשים שהגישו בקשה למינוי אפוטרופוס במקום בקשה להפעלת ייפוי הכוח המתמשך. מיד עם קבלת הודעת האפוטרופוס הכללי כי הקשיש חתם על ייפוי כוח מתמשך, היה על בית המשפט לשנות את הדרך בה נותב התיק ולדון בעניין על פי תיקון 18, בראש ובראשונה לדרוש ולקבל חוות דעת ערוכה כדין ולשמוע את הקשיש עצמו. בהסכמת הצדדים בוטלו כל הצווים שניתנו בבית משפט קמא.

רמש (מרכז) 21463-01-19 ע.א. ואח' נ' י.א. (פורסם בנבו, 7.2.2019).

האם כל הדיירים בבניין משותף זכאים להשתמש במעלית שדייר אחד הקים ומימן על חשבונו?

האם דיירים בבניין משותף זכאים לעשות שימוש במעלית שנבנתה לפני כ-20 שנה על-ידי דייר אחד בבניין, ושימשה רק אותו באופן בלעדי לאורך כל השנים?

פסק דין שניתן לאחרונה על-ידי המפקחת על המקרקעין בתל-אביב, יעל ענתבי-שרון, השיב על שאלה זו בחיוב. בפסק דין שניתן על ידי המפקחת על המקרקעין נקבע כי דיירים בבית משותף בתל-אביב זכאים לעשות שימוש במעלית חיצונית הקיימת בבניין, למרות שהוקמה על-ידי דייר אחד בלבד בבניין והייתה בשימושו הבלעדי לאורך שני עשורים כמעט. עם זאת, נקבע כי השימוש במעלית יינתן בכפוף לכך שהדיירים המבקשים להתחבר למעלית יישאו בחלק היחסי של עלות ההקמה והתחזוקה של המעלית, לפי שטח דירתם.

פרשה זו סובבת סביב בניין משותף בן 4 קומות. בשנת 1998 ביקשו זוג דיירים שבבעלותם שתי דירות מחוברות בקומה השלישית בבניין להקים מעלית בקיר החיצוני של הבניין, אשר תוביל לדירתם.

לשם כך פנו בני הזוג ליתר בעלי הדירות בבית המשותף, וביקשו את הסכמתם להתקנת המעלית החיצונית. לאחר שהרוב הנדרש מבעלי הדירות הביעו את הסכמתם לכך (2/3) נחתם בין בני הזוג לבעלי אותן דירות הסכם, בו נקבע כי בני הזוג יקימו על חשבונם ובעצמם את המעלית המבוקשת ויישאו לבדם בהוצאות האחזקה של המעלית, ובתמורה לכך יממנו את שיפוץ שונים בבית המשותף, לרבות שיפוץ הלובי והכניסה לבניין, החלפת הדלתות בכניסה לחדר המדרגות של הבניין ומערכת האינטרקום של הבניין.

בראשית שנת 2000, הוקמה המעלית החיצונית לבניין במימונם המלא של בני הזוג.

למעלית נבנו פתחי יציאה לדלת הכניסה לדירות בני הזוג, ולדלת הכניסה לדירה נוספת בקומה השנייה של הבניין. מאז מועד הקמת המעלית, עשו בה שימוש בני הזוג מהקומה השלישית והדיירים המתגוררים בקומה השנייה בלבד, לפי הסכם במסגרתו תינתן לדיירי הקומה השנייה זכות שימוש במעלית בכפוף להשתתפותם בהוצאות האחזקה. השימוש במעלית נעשה באמצעות מפתח, כאשר יתר הדיירים בבניין לא נהנו ממנה.

בתחילת 2017, רכשו בני זוג דירה בקומה הראשונה בבניין, אשר לה אין פתח כניסה למעלית. בסמוך למעבר לדירה פנו השכנים החדשים אל בני הזוג מהקומה השלישית בבקשה לחבר את דירתם למעלית, אך אלו דחו את פנייתם.

השכנים החדשים הגישו תביעה למפקחת על המקרקעין בתל-אביב למתן צו עשה אשר יחייב את בני הזוג מהקומה השלישית לאפשר להם לחבר את המעלית גם לדירתם באופן מיידי.

השכנים החדשים בבניין טענו כי הם זוג צעיר המגדל תינוק, וחלק משיקוליהם בעת רכישת הדירה היו קיומה של מעלית בבניין שבה יוכלו לעשות שימוש.

עוד נטען, כי מבדיקת מרשם המקרקעין והתקנון לא עלה כי מדובר במעלית שהוצמדה למי מהדירות, ולכן הם ראו במעלית, עוד בזמן רכישת הדירה, רכוש משותף.

התובעים הכחישו את טענת בני הזוג מהקומה השלישית כי ניתנה להם זכות שימוש ייחודית במעלית, וטענו כי הדין קובע שהענקת זכות שימוש ייחודית טעונה הסכמה של כל בעלי הדירות, בעוד שבפועל לא ניתנה הסכמה כזו.

עוד הוסיפו התובעים וטענו כי לא ניתן לראות בשיפוץ שנעשה על-ידי הנתבעים משום "תמורה" הוגנת, נוכח הפער בין הרווח העצום לדירת הנתבעים לרווח הנמוך שקיבל כל אחד מבעלי הדירות מביצוע השיפוץ. בנוסף, נטען כי בהסכם המעלית לא צוינה הוראה כלשהי בדבר זכות השימוש בה או כי הדיירים מוותרים על כל זכות עתידית לשימוש כזה.

מנגד, הנתבעים טענו, כי המעלית היא מעלית פרטית אשר הוקמה לשימושם הפרטי ואינה מהווה חלק מהרכוש המשותף. עוד נטען כי העובדה שהנתבעים הם אלה שנשאו לבדם בהוצאות התקנת המעלית וכל הכרוך בכך, מעידה כי מדובר במעלית פרטית.

המפקחת קבעה בפסק דינה כי לא ניתן למנוע מהתובעים את השימוש במעלית, ודחתה את טענת הנתבעים לפיה מדובר במעלית פרטית.

בין היתר ציינה המפקחת כי המעלית אינה יכולה להיות פרטית, משום שהיא מצויה בשטחו של הרכוש המשותף, ומשום שהיא לא מוצמדת לאף אחת מהדירות בבניין. "ככלל, מעלית תהווה רכוש משותף כל עוד לא הוצמדה כדין לדירה או לחלק מדירות הבית המשותף. עם זאת, קיימת אפשרות כי לבעל דירה תהיה זכות לשימוש ייחודי במתקן זה או אחר הקיים בבית המשותף, וזאת גם אם לא הוצמד המתקן כדין במרשם המקרקעין לדירתו", קבעה המפקחת.

עוד כתבה המפקחת כי "להבדיל מהסכמה למתן זכות קניינית, הנרשמת במרשם המקרקעין, ולא ניתן לחזור ממנה – הסכמה למתן זכות שימוש במקרקעין היא זכות אישית, ממנה ניתן לחזור בכל עת"; וכי "הצמדה של חלק מהרכוש המשותף לדירה פלונית או מתן שימוש ייחודי ברכוש משותף דורשים, ככלל, הסכמת כל בעלי הדירות".

בנוסף קבעה המפקחת כי בהיעדר ויתור מפורש של בעלי הדירות בהסכם ביחס לעתיד, לא ניתן לקבוע כי ההסכם שנחתם הפך את המעלית לקניינם הפרטי של הנתבעים. זאת, למרות העובדה שהמעלית מובילה לפתח דירתם עם מפתח והעובדה שהיא משרתת בעיקר אותם.

המפקחת קבעה כי למרות שניתנה לנתבעים זכות ייחודית, הדיירים האחרים יכולים לחזור בהם מהסכמתם להעניק זכות כאמור, כך שזכות השימוש לא תהיה ייחודית עוד.

בנסיבות הבניין הספציפי, המפקחת קבעה כי "היות שמדובר בזכות שימוש ייחודית, רשאים הנתבעים, כמי שבאו בנעלי בעלי הדירה אשר נתנו הסכמתם לאותו שימוש ייחודי, לחזור בהם מההסכמה, כפי שגם היה רשאי בעל הדירה שבנעליו באו".

עם זאת, המפקחת הוסיפה כי היות שהנתבעים הם שנשאו לבדם בהוצאות התקנת המעלית – לשם עשיית שימוש בה, על התובעים לשאת בחלקם היחסי בעלות התקנת המעלית ובהוצאות נוספות שנדרשו להם הנתבעים לשם התקנתה. עם ביצוע התשלום יאפשרו הנתבעים לתובעים לעשות שימוש במעלית וימסרו להם מפתח לשם כך. עוד נקבע כי החל ממועד מסירת המפתח, יהא על התובעים לשאת גם ברבע מעלות הוצאות אחזקתה והפעלתה של המעלית.

פיצוי של כחצי מיליון ₪ לבעלת דירה שקיבלה דירה ששוויה נמוך משמעותית מדירות השכנים

לאחרונה ניתן פסק דין של המפקחת על רישום המקרקעין, תמר אריאל זילברברג, אשר חייב חברה יזמית שיזמה פרויקט תמ"א 38 לשלם לדיירת שסירבה לחתום על ההסכם, סכום של כחצי מיליון ₪ כפיצוי בגין הפרת השוויון בדירות אשר הוקצו לבעלים (תיק 946/7 בפני המפקחת על רישום המקרקעין, מחוז תל-אביב).

עסקינן בפרויקט המתוכנן בבניין מגורים בעיר בן 8 דירות. בעלי הדירות החלו להתעניין בביצוע פרויקט להריסת הבניין, והקמת בניין חדש תחתיו, והחלו במגעים עם יזמים.

בשנת 2015 התקשרו שישה מבעלי הדירות בבניין עם חברה יזמית לביצוע הפרויקט, במסגרתו הסכימו על התמורה שיקבלו. שתי דירות סירבו לחתום על ההסכם בטענות שונות הנוגעות לאופן ההתנהלות וחשש מפני יכולתה של החברה לביצוע הפרויקט. בסופו של יום, הצליחה החברה היזמית לחתום עם בעליה של דירה אחת נוספת, ונותרה רק דיירת מתנגדת אחת, שהמשיכה לעמוד בסירובה לפרויקט.

במצב דברים זה, החברה היזמית והדיירים הגישו נגדה תביעה למפקחת על רישום המקרקעין בדרישה לאכוף עליה את ההסכם. הדיירת טענה מנגד כי סירובה לחתום הינו כדין, בין היתר לנוכח אי שוויון בחלוקת דירות התמורה בבניין לדיירים.

הדיירת המתנגדת טענה כי חלוקת התמורה נערכה ללא הליך מסודר ושוויוני לחלוקת הדירות, כך כל אחד מהדיירים הגיע להסכמה נפרדת עם החברה היזמית לגבי הדירה שיקבל, גודלה ומיקומה. זאת, ללא שהתנהל הליך שקוף ומאורגן של חלוקת הדירות בין הבעלים. במצב דברים זה, כל בעל דירה זכה לתמורה אחרת, על פי כישוריו במשא ומתן שנערך בינו לבין היזם, ולא בהכרח בהתאמה לשווי דירתו בבניין.

בנוסף נטען על ידי הדיירת המתנגדת, כי על מנת להגיע לרוב הנדרש (80%), השיגה החברה היזמית את הסכמת הדירה הנוספת שהתנגדה תמורת הטבות מפליגות ביחס למיקום הדירה וגודלה.

בדיון שהתקיים במרץ 2018 הגיעו הצדדים להסכמה לפיו הדיירת המתנגדת תחתום על ההסכם לביצוע התמ"א, ובמקביל ימונה שמאי מוסכם לבחינת הפרת השוויון בדירות וקביעת הפיצוי לדיירת. השמאית המוסכמת קבעה כי אכן הופר השוויון בחלוקת דירות התמורה באופן שפוגע בבעלת הדירה המתנגדת, בין היתר, בשל ההטבות שהוענקו לשתי דירות על מנת להשיג את הסכמת הרוב הנדרש בקרב הדיירים.

בפסק הדין זה קיבלה המפקחת על המקרקעין את חוות-הדעת של השמאית, אשר קבעה כי שווי הדירה שהוקצתה לדיירת המתנגדת היה נמוך בהרבה מהשווי שהייתה אמורה לקבל לפי חלקה בבניין, ופיצתה את הדיירת בסכום של כחצי מיליון ₪.

מה היקף סמכויות המפקח על רישום המקרקעין בכל הנוגע לרכוש משותף ב"בית מורכב"?

הבניין ברחוב הנרייטה סולד בחיפה כולל שני מבנים, עליון ותחתון, בשל אופן הבנייה על צלע ההר. סמוך לכל מבנה ישנה חצר, וביניהם חוצצת גדר. בכל מבנה יש 4 דירות, ולכל אחת מהן יש כניסה נפרדת, ללא חדר מדרגות משותף. הסכסוך פרץ בין בעלי דירות הנמצאות במבנה העליון, שהכניסה לדירות שבו היא מרחוב הנרייטה סולד – לבין בעלי דירות במבנה התחתון, שהכניסה אליהן דרך גרם מדרגות מרחוב אחר.

בשנת 2016 הגישו בעלי הדירה במבנה העליון תביעה למפקחת על המקרקעין, ובה טענו כי חלק מבעלי הדירות במבנה התחתון החלו ליצור בחצר של המבנה העליון שביל גישה רציף מרחוב הנרייטה סולד אל המבנה התחתון, ולצורך כך גם הרסו חלק מהגדר שהפרידה בין המבנים, ללא הסכמתם של שאר בעלי הדירות.

התובעות הוסיפו וטענו כי מאז שנבנה הבניין, הגישה למבנה התחתון הייתה אך ורק דרך שביל המדרגות, תוך הפרדה מוחלטת בין השטחים המשמשים את המבנה העליון לאלה המשמשים את המבנה התחתון. על רקע זה, התובעות ביקשו כי המפקחת תפעיל סמכותה לפי סעיף 59(ב) לחוק המקרקעין ותקבע כי על הבניין להתנהל כ"בית מורכב" ["בתים מורכבים" הם בתים הבנויים ממספר מבנים או אגפים, ולא בניין אחד בלבד].

לעומת זאת, השכנים הנתבעים מהמבנה התחתון טענו כי מדובר בבית משותף אחד, שכל שטחי החצר שלו הם רכוש משותף, שבו רשאים לעשות שימוש כלל בעלי הדירות.

לאחר שקיימה ביקור בבניין ושמיעת עדויות הצדדים, המפקחת על המקרקעין קיבלה את התביעה וקבעה כי הבניין הוא בית מורכב אשר התנהל – וראוי שימשיך להתנהל – בהתאם להוראות סעיף 59 לחוק המקרקעין.

המפקחת על המקרקעין קבעה כי לפי העדויות, שני המבנים מתנהלים מאז ומעולם כבתים נפרדים, עם דרכי גישה נפרדות. לפיכך, קבעה, יש להורות כי שטחי הרכוש המשותף הסמוכים לכל אחד מהמבנים, העליון והתחתון, יוצמדו אליו. כפועל יוצא מכך, המפקחת קבעה כי לדירות במבנה התחתון לא קיימת זכות לעשות שימוש בשטחים המוצמדים למבנה העליון, ובכלל זה לבנות שביל או מדרגות אשר יחברו בין שביל הגישה לדירותיהם לבין המבנה העליון.

לבסוף קבעה המפקחת כי בעלי הדירות במבנה העליון אחראים לאופן הניהול של השטחים שהוצמדו לו, ועומדת להם הזכות למנוע סלילת דרך שלא הייתה קיימת בשטח זה.

בעלי הדירות במבנה התחתון ערערו לבית המשפט המחוזי על פסק דינה של המפקחת, בין היתר בטענה כי חרגה מסמכותה – אך ערעורם נדחה. בית המשפט המחוזי קבע כי אין להתערב בקביעות העובדתיות של המפקחת בנוגע להפרדה שהתקיימה ובאשר לגבולות סמכותה.

על הכרעה זו ערערו בעלי הדירות במבנה התחתון לבית המשפט העליון – ערעור שהוליד קביעות עקרוניות בנוגע לגבולות סמכות מפקחי המקרקעין וסכסוכי שכנים סביב הרכוש המשותף, אך בשורה התחתונה התוצאה עבור הדיירים במבנה התחתון הייתה זהה. ערעורם נדחה, ונאסר עליהם לעשות שימוש בשטחי המבנה העליון.

השופטת דפנה ברק-ארז, שכתבה את פסק הדין המרכזי בהסכמת השופט עופר גרוסקופף (ובניגוד לדעת המיעוט של השופט מני מזוז, שסבר כי כלל אין לתת למערערים זכות ערעור), ציינה כי הבקשה מעוררת שאלה עקרונית ביחס לפרשנותו של סעיף 59 לחוק המקרקעין – מהו היקף ההוראות שהמפקח על רישום מקרקעין מוסמך לתת בכל הנוגע לרכוש המשותף בבית משותף המוגדר כ"בית מורכב"- בית משותף המורכב ממבנים או מאגפים? האם הוא מוסמך להורות על הצמדת חלקים מהרכוש המשותף למבנים או אגפים בבית המורכב, או שמא הוא מוסמך להורות אך על הפרדת ההחזקה והניהול של הרכוש המשותף בבית המורכב?

בית המשפט קבע כי אין למפקח סמכות לתת הוראות בדבר הצמדה של חלקים מסוימים מהרכוש המשותף לדירות מסוימות ב"בית מורכב", אלא רק לתת הוראות בדבר הפרדה של הניהול וההחזקה ברכוש המשותף, ובהן הוראות לעניין נשיאה בהוצאות ההחזקה של הרכוש המשותף וקיום נציגויות נפרדות.

בהתייחס לפרשה שלפנינו, קבעה השופטת דפנה ברק-ארז כי "המפקחת אכן מוסמכת לתת הוראות בדבר הפרדת הניהול בבית המורכב. בהמשך לכך רשאיות הנציגויות החדשות של האגפים המופרדים בבית המורכב לקבל החלטה, בין היתר, לעניין הגבלת השימוש ברכוש המשותף המופרד. בנסיבות העניין ניתן לראות בהחלטתה של המפקחת ככזו הנותנת תוקף לרצונם האמור של בעלי הדירות במבנה העליון".

בהמשך לכך, מאחר שהמפקחת לא הורתה על תיקון של מסמכי הבית המשותף, הורו שופטי העליון על תיקון התקנון, כך שיביא לידי ביטוי את קביעותיה של המפקחת לעניין ההפרדה בין חלקי הבית, ואת חלקי הרכוש המשותף שינוהלו על-ידי כל חלק של הבית המורכב, והנציגויות הנפרדות.

צרו קשר