להלן מס' טיפים מומלצים למשכיר דירת מגורים:

1. מומלץ לנסות ולדלות כמה שיותר פרטים על השוכר הפוטנציאלי במהלך הפגישה הראשונית עמו, לרבות עיסוקו, מצב משפחתי ומס' הדיירים שאמורים לגור בדירה.
  2. מומלץ לבקש העתקי תעודות זהות של השוכרים ושל הערבים, וכן העתקי תלוש משכורת של השוכרים ושל הערבים.
  3. מומלץ לצלם את הדירה ואת תכולתה (אם קיימת) טרם כניסת השוכר לדירה. ככל והדירה מושכרת עם תכולה, כדאי לצרף להסכם נספח שיפרט את כל התכולה המצויה בדירה, ולחייב את השוכרים לאשר כי הם קיבלו את הדירה עם כל התכולה במצב תקין ושמיש, והנם מתחייבים לשמור עליה, שלא להוציאה מהדירה ולהשיבה עם סיום השכירות.
  4. מומלץ לציין בהסכם כי זכות השכירות הנה אישית של השוכרים בלבד, והם לא יהיו רשאים להעביר זכות זו לטובת צד שלישי, אלא אם כן ניתנה לכך הסכמה של המשכיר בכתב ומראש.
  5. מומלץ לציין בחוזה שבכל מקרה המשכיר יהא זכאי לקבל את מלוא התשלום בגין כל תקופת השכירות, אלא אם כן השוכרים ימצאו שוכרים חלופיים לשביעות רצון המשכיר ובאותם תנאים המצוינים בחוזה השכירות.
  6. בנוסף, מומלץ להוסיף סעיף המחייב את השוכר להודיע בסמוך למועד כניסתו לדירה לכל הגורמים הרלוונטיים (כגון עירייה, חברת חשמל, תאגיד מים, חברת גז) על כך שהוא שכר את הדירה, ולחייבו לדאוג להעביר את כל התשלומים השוטפים על שמו.
  7. במידה והמשכיר מעוניין להשכיר לטווח ארוך, מומלץ לציין בחוזה השכירות מהו המועד האחרון בו על השוכרים להודיע למשכיר בכתב כי הם מעוניינים לממש את האופציה. בכל מקרה, מומלץ לציין כי האופציה תינתן בתנאי ובכפוף לכך שהשוכרים עמדו בכל התחייבויותיהם על פי חוזה השכירות.
  8. מומלץ להכניס סעיף בחוזה המאפשר למשכיר לבקר בדירה, מעת לעת, כדי לבדוק אם השוכר ממלא את תנאי החוזה, תוך תיאום מראש עם השוכר.
  9. יש לציין מועדים מדויקים בהסכם, למשל מועד תחילת ההסכם וסיומו, מועד לתיקון ליקויים שנתגלו בדירה, מועד הנחשב להפרה של החוזה וכו'.
  10. נזק למושכר – על מנת למנוע ויכוחים בעתיד לגבי השאלה מי נושא באחריות לתיקון פגם/ליקוי/נזק שהתגלה בדירה, רצוי ומומלץ לציין זאת באופן מפורש בחוזה השכירות. בדרך כלל נהוג שהליקויים בדירה הקשורים לתשתיות הדירה הנובעים מבלאי טבעי יהיו באחריות המשכיר, ולעומת זאת ליקויים שנגרמו לדירה כתוצאה מאשמתם או מרשלנותם של השוכרים, יחולו עליהם. יש לציין את מועד התיקון.
  11. כמו כן, מומלץ לחייב את השוכרים לערוך ביטוח תכולה וביטוח כנגד נזקי גוף לצדדים שלישיים.
  12. מומלץ לציין בהסכם השכירות סעיפים עיקריים שהפרתם תיחשב להפרה יסודית, כגון תשלום דמי השכירות, מועד פינוי ושכירות משנה. הפרתם של סעיפים אלה תאפשר למשכיר לבטל את העסקה.
  13. מומלץ לסכם מראש שבחודש השכירות האחרון תהיו רשאים להביא שוכרים חדשים ולהציג להם את הדירה.
  14. עוד מומלץ לחייב את השוכרים בהסכם להשיב לכם את הדירה בתום השכירות שהיא נקיה, ומסוידת, ובמצב תקין, למעט בלאי סביר. בנוסף, כדאי לציין כי אם השוכרים לא יפנו את הדירה במועד הנדרש, יהיה עליהם לשלם פיצוי מוסכם עבור כל יום נוסף בו הם ישהו בדירה מעבר למועד המוסכם.
  15. ככל ויש בכוונת המוכרים למכור את הדירה, מומלץ לציין בחוזה השכירות, שתהיו רשאים על פי שיקול דעתם הבלעדי למכור או להעביר את הדירה מבלי שתצטרכו לקבל את הסכמת השוכרים לכך, ובכפוף לכך שזכויותיהם בהסכם לא יפגעו. רצוי גם לציין שהשוכרים מתחייבים לאפשר כניסת קונים פוטנציאלים לדירה בכפוף לתיאום מראש עמם.
  16. מומלץ למשכיר לא למסור את מפתח הדירה ולא להרשות הכנסת ציוד כל עוד החוזה ושטרי החוב אינם חתומים על ידי השוכר והערבים.

האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני.