Print Friendly, PDF & Email

ישנם מקרים בהם היורשים אינם יכולים לנהל את עיזבון המוריש מסיבות שונות, בהן מורכבות העיזבון, חובות כבדים הרובצים על העיזבון, נכסים רבים ומורכבים בעיזבון, קושי באיתור יורשים, יורשים שאינם כשירים, סכסוך בין יורשים או מסיבות אחרות. במקרים אלה ייתכן שיהיה צורך במינוי מנהל עיזבון זמני או קבוע לצורך שמירה על העיזבון או על זכויות מי מהיורשים, בהתאם לנסיבות.

תפקידיו של מנהל העיזבון משתנים בהתאם לנסיבות. בין היתר, מנהל העיזבון יכול לאתר את כל נכסי העיזבון של הנפטר, לשלם חובות של הנפטר מתוך העיזבון, לגבות חובות של העיזבון, לאתר יורשים של הנפטר, לנהל את נכסי העיזבון הדורשים ניהול שוטף (כגון נכסים להשכרה), לבצע פעולות נדרשות בנכסי העיזבון ופעולות נוספות בהתאם לצורך.

מי רשאי לבקש מינוי מנהל עזבון?

מנהל עיזבון מתמנה על פי בקשה של אחד מבין הגורמים האלה:

  • יורש על פי דין
  • זוכה על פי צוואה
  • נושה של העיזבון
  • נושה של יורש
  • האפוטרופוס הכללי כבא-כוח היועץ המשפטי לממשלה.

כיצד מוגשת בקשה למינוי מנהל עיזבון?

כל אדם "מעוניין בדבר" יכול לפנות לרשם לענייני ירושה, לבית המשפט לענייני משפחה או לבתי הדין הרבניים בישראל בבקשה למינוי מנהל עיזבון.

הבקשה תוגש לרשם לענייניי ירושה או לבית המשפט או בית הדין, בהתאם לתנאים הבאים:

  • בקשה למינוי מנהל עיזבון זמני המוגשת בהסכמת כל הזוכים/היורשים תוגש לערכאה המוסמכת, קרי, לביהמ"ש לענייני משפחה או לבית הדין הרבני או לרשם לענייני ירושה.
  • בקשה למינוי מנהל עיזבון זמני המוגשת בהעדר הסכמה של כל הזוכים/היורשים תוגש לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני (אין סמכות לרשם לענייני ירושה) .
  • בקשה למינוי מנהל עיזבון קבוע המוגשת בהסכמה תוגש לערכאה שנתנה את צו קיום הצוואה/צו הירושה.
  • בקשה למינוי מנהל עיזבון קבוע המוגשת ללא הסכמת הזוכים/היורשים תוגש לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני (אין סמכות לרשם לענייני ירושה).
  • כאשר נקבעה בצוואה זהות מנהל העיזבון ומבוקש למנותו – אין צורך בהסכמת הזוכים.

מי יכול להתמנות למנהל עיזבון?

לתפקיד מנהל העיזבון רשאי להתמנות תושב הארץ, תאגיד או האפוטרופוס הכללי.

ברוב המקרים יתמנה אחד מאלה:

  • מי שהנפטר ציין בצוואתו כמנהל עיזבון.
  • אדם שלא הוזכר בצוואה, אך כל היורשים המוזכרים בצוואה מסכימים על מינויו למנהל עיזבון.
  • במקרה שהנפטר לא השאיר צוואה, כל אדם המוסכם על כל היורשים על פי דין.
  • ככל שאין צוואה או מינוי בצוואה ואין הסכמה בין היורים, יתמנה למנהל עיזבון מי שבית המשפט מינה לתפקיד זה.

בית המשפט אינו מחויב למנות את האדם המוצע בבקשה למינוי מנהל עיזבון

יודגש, כי בקשה למינוי מנהל עזבון מסוים אינה מחייבת את בית-המשפט למנות את המוצע בבקשה בלבד אלא יש לבית המשפט שיקול-דעתו, ובהינתן נסיבות מסוימות, בית המשפט רשאי למנות אחר כמנהל העזבון. למשל, כאשר המבקש ושאר היורשים מסוכסכים, רשאי בית-המשפט למנות מנהל עזבון אחר, ניטראלי, שאינו מטעמו של מי מהצדדים.

מנהל עיזבון זמני

מנהל עיזבון זמני מתמנה בטרם ניתן צו קיום צוואה או צו ירושה לעיזבון המנוח, וכאשר קיים צורך דחוף בביצוע פעולה לשם שמירת נכסי העיזבון. מינויו של מנהל עיזבון זמני מוגבל לתקופה של עד ששה חודשים, תקופה הניתנת להארכה בנסיבות מיוחדות, או עד מתן צו ירושה/קיום צוואה- לפי המוקדם ביניהם.

תפקידי מנהל הזמני

כינוס נכסי העיזבון; פרסום הודעה לנושים; תשלום חובות; השקעת כספים בהתאם להוראות תקנות הירושה (דרכים להשקעת כספי עזבון), התש"ס-2000; השכרת נכסים, ביטוחם ושמירתם  וביצועה של כל פעולה אחרת שנועדה לשמירת העיזבון או בהתאם להוראת בית המשפט המוסמך.

כמו כן נדרש מנהל העיזבון למלא אחר חובת הדיווח לאפוטרופוס הכללי המוטלות עליו על פי החוק (הגשת הפרטה והדו"חות הכספיים במועדם) .

מנהל עיזבון קבוע

מנהל עיזבון קבוע מתמנה בד בבד עם מתן צו ירושה או צו קיום צוואה של המנוח או לאחר שניתן הצו. תוקף הצו הינו לתקופה של שנתיים עם אפשרות הארכה באישור בית המשפט המוסמך או בית הדין הרבני. מנהל עיזבון קבוע יתמנה רק לאחר שהוכח כי קיים צורך ממשי במינויו, כגון: לצורך מימוש הוראות המנוח בצוואתו בעניין מטרה ציבורית (הקדש), כאשר צוואת המוריש מכילה הוראות ביחס לקטין או אדם שמונה לו אפוטרופוס או שיש למנות לו אפוטרופוס, אשר יש צורך לפקח על ביצוען ואין כל דרך חליפית לעשות כן; כאשר יש בין היורשים נעדרים; כאשר יש ריבוי משמעותי של יורשים או כאשר קיים סכסוך ביניהם.

תפקידי מנהל העיזבון הקבוע

כינוס נכסי העיזבון; פרסום הודעה לנושים; תשלום חובות; השקעת כספים בהתאם להוראות החוק ותקנות הירושה (דרכים להשקעת כספי עזבון), התש"ס – 2000; השכרת נכסים, ביטוחם ושמירתם; חלוקה של נכסי העיזבון (ע"י רישום הנכסים ע"ש היורשים או מכירה וחלוקת התמורה ליורשים) וכן ביצועה של כל פעולה אחרת שנועדה לשמירת העיזבון או בהתאם להוראת בית המשפט או בית הדין.

כמו כן נדרש מנהל העיזבון למלא אחר חובת הדיווח לאפוטרופוס הכללי המוטלות עליו על פי החוק (הגשת הפרטה והדו"חות הכספיים במועדם).

חובותיו של מנהל העיזבון

מנהל העיזבון מנהל את העיזבון כולו. חובותיו של מנהל העיזבון –

  1. להגיש פרטה שנתית לאפוטרופוס הכללי, המפרטת את נכסי העיזבון.
  2. להגיש דו"חות שנתיים לאפוטרופוס הכללי, המפרטים את הפעולות שנקט מתוקף תפקידו.
  3. לנהל הליכים בשם העיזבון ומטעם היורשים.
  4. לקבל הוראות שונות מבית המשפט.

מנהל העיזבון נושא בתפקיד של נאמנות שהוטל עליו על ידי בית המשפט, ואינו כפוף ליורשים או לצדדים מעוניינים אחרים. מנהל העיזבון הוא עושה דברו של בית המשפט. מנהל העיזבון נושא חובת נאמנות כלפי בית המשפט, ועליו לפעול בשקידה ובמיומנות.

ערעור על צו למינוי מנהל עיזבון

צו למינוי מנהל עזבון אינו סוגר את התיק אלא מהווה שלב אחד בלבד בהליכים הקשורים לפעולות בתיק העזבון. לפיכך, מדובר ב”החלטה אחרת” אשר ערעור עליה יהיה ברשות לבית-המשפט העליון (מאחר שאינו מנוי בסעיפים המופיעים בסעיף 152 לחוק הירושה). ובאם ההחלטה ניתנה בידי רשם – ערעור עליה יהיה בזכות לבית-המשפט המחוזי.

שכר טרחתו של מנהל העיזבון

כאשר סיים מנהל עיזבון את תפקידיו בניהול עיזבון, יגיש בקשה לפסיקת שכר טרחה ולקבלת אישור על סיום תפקידו כמנהל עיזבון. בבקשה יפרט מנהל העיזבון, בין השאר, את שווי נכסי העיזבון, את הפעולות שביצע בניהול העיזבון, את גובה השכר שהוא מבקש ואת דרך חישובו.

בית המשפט יקבע למנהל העיזבון שכר בעד מילוי תפקידיו כמנהל עיזבון ועשיית הפעולות שבסמכותו, שלא יעלה על 3% משווי העיזבון בתוספת מע"מ כחוק; השכר ייקבע בהתחשב, בין השאר, בשווי הכולל של נכסי העיזבון, בסוג הנכסים שבעיזבון, בטיב הפעולות שביצע מנהל העיזבון ובהיקפן, וכן בהתחשב בפעולות שביצע מנהל העיזבון שקדם לו, אם היה כזה, ובשכר שנפסק לו.

במידה וניהול העיזבון כלל פעולות חריגות או שנדרש מאמץ מיוחד לביצוע תפקידיו הרגילים של מנהל העיזבון, רשאי בית המשפט להגדיל את שכרו ובלבד שהשכר שייקבע לא יעלה על 4% משווי העיזבון, ובתוספת מע"מ כחוק.